Zaproszenie

Popkultura i stereotypy

Można powiedzieć, że popkultura składa się ze stereotypów. Czasem wykorzystuje się je jako podstawę całej historii, niejako sposób przedstawienia postaci, a innym razem to motywacja dla masowej produkcji. Bardzo często się je dostrzega, ale pomimo ich powszechności oraz czytelności wykorzystywanych schematów teksty kultury nie przestają być popularne i zdobywać nowych zwolenników. Więcej nawet – w wielu przypadkach gra ze stereotypami jest tym, co decyduje o artystycznym i komercyjnym sukcesie danej produkcji.

Stereotypy nie zawsze jednak są odbierane identycznie, a ich funkcja zmienia się w zależności od medium, konwencji, gatunku, odbiorcy docelowego i celu narracji. Ten sam stereotyp na tumblrze będzie funkcjonował inaczej niż w kinowym blockbusterze. Tymczasem odbiorcy różnych mediów często są ze sobą tożsami, a jednak kieruje się do nich komunikaty korzystające z analogicznych stereotypów w odmienny sposób i w innym celu – prowokuje to pytania o źródła obecności danych stereotypów w popkulturze, a także ich funkcję oraz celowość. Dlatego mamy nadzieję na podjęcie próby zbadania fenomenu stereotypu i stereotypizacji w popkulturze rozumianej jak najszerzej.

Wierzymy, że perspektywy badaczy z różnych gałęzi nauki przyczynią się do stworzenia jak najszerszego obrazu tego zagadnienia, dlatego też do udziału w konferencji zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników nauki reprezentujących takie dyscypliny jak: literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, antropologia, socjologia, filmoznawstwo, marketing czy ludologia.

Termin: 16–17.09.2016

Zgłoszenia: formularz zgłoszeniowy

Miejsce: CaféTHEA (Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław)

Opłata konferencyjna: brak

Kontakt: popkulturaistereotypy@gmail.com

Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut

Języki konferencji: polski, angielski

Proponowane zagadnienia:

  • Stereotyp jako mechanizm poznawczy
  • Filmy, animacje i seriale a tworzące je stereotypy
  • Subwersje stereotypów
  • Literackie stereotypy
  • Stereotypowość muzyki popularnej
  • Dyskurs publiczny a stereotypy
  • Stereotypy w grach komputerowych i komiksach
  • Fenomen stereotypu
  • Stereotyp w perspektywie gender studies
  • Funkcjonalność i celowość stereotypów
  • Recepcja stereotypu
  • Stereotyp w języku
  • Pochodzenie stereotypów w nowych formach twórczości
  • Stereotypy w mediach społecznościowych
  • Stereotypizacja a mitologizacja w popkulturowych reinterpretacjach mitów
  • Stereotypy w Internecie